"Ik geef jou en de leden van de band een gratis drankje," zegt Remco vrolijk. "Wat een prestatie, meid!"
Veerle grinnikt alleen maar een beetje. Lucas, in opperbeste stemming, stelt voor:
"Geef ons twee maar sangria!"
Veerle schiet in de lach bij de herinnering aan hun eerste afspraakje. Het had haar verbaasd dat hij haar nog veilig thuis gebracht had. Hij was wel héél erg vrolijk. Nu weer, trouwens. Glimlachend legt ze haar hoofd op zijn schouder.
"Ik vind het heel dapper van je, maar zullen we dat nou maar niet doen?"
Lucas haalt zijn schouders op. Dan niet. De meesten bestellen nog een biertje, Veerle nog wat spa. Ze vindt dat ze niet iedere keer gezellig hoeft te zijn.
Ze kijkt opzij en ziet Loes en Mark haar kant oplopen. Oei, heeft ze daar zin in?
"Hé Veerle, waarom heb je ons nooit verteld dat je kan zingen," vraagt Loes. Zou ze dat echt niet weten, denkt Veerle. Ze besluit om oost-Indisch doof te spelen, ook al klinkt Loes niet echt onvriendelijk.
"Hallo," roept Mark, "er praat iemand tegen je!"
Lucas wil al opstaan om het hardhandig voor zijn meisje op te nemen.
Op dat moment gebeurt er iets grappigs, beide meisjes leggen een hand op de schouder van de jongen om hem tegen te houden. Loes om Mark duidelijk te maken dat hij nu niet lelijk tegen Veerle moet doen, en Veerle om Lucas tegen te houden nog een dreun tegen zijn hoofd te krijgen om haar te beschermen. De meisjes kijken elkaar aan en glimlachen. Voor het eerst in heel hun middelbare schoolleven voelen ze sympathie voor elkaar.
"Het spijt me dat ik zo rot deed, oké? Waarom heb je nooit verteld dat je dit kunt?"
"Omdat ik het toen zelf ook nog niet wist," antwoordt Veerle naar waarheid. "Maar ook al had ik het wel geweten, dan had ik het waarschijnlijk toch niet gezegd."
"Waarom niet..." Loes spreekt de woorden uit als in een reflex, maar haar stem zwakt af bij 'niet'. Ze kijkt naar de grond en knikt, om aan te geven dat ze zelf het antwoord weet op die vraag.
"Daarom niet."
"Sorry."
Mark probeert een andere kant op te kijken, zodat hij dat beschamende woord niet hoeft uit te spreken. Weglopen zou hij nooit doen, hij laat Loes niet achter. Maar hij houdt zijn lippen demonstratief op elkaar. Doch, de puntige elleboog van Loes brengt daar verandering in.
"Ja, ja, sorry..." prevelt hij, zonder Veerle aan te kijken.
Veerle heft haar hand op, het maakt allemaal niet meer uit. Het maakt allemaal niets meer uit. Of ze nou wint of verliest, of liever, tweede wordt, of ze nou nog gepest wordt of niet, een beter 'high school-life' kan ze toch niet meer krijgen, met Lucas en Valerie en de rest.
"Echt, je zingt fantastisch," beaamt Loes. "Zou je meer mee moeten doen! Je kan ook andere liedjes zingen..."
"Nee, van die liedjes houd ik niet zo, dat weet je toch..."
Lucas brengt Veerle rond een uur of twaalf thuis. Haar ouders waren vanavond alleen naar een verjaardag gegaan. Ze had verwacht dat ze nu wel terug zouden zijn, maar het huis ziet er nog donker uit.
"Zijn je ouders nog niet terug?"
"De auto staat er nog niet, dus dan zijn ze er nog niet, nee."
"Zal ik dan nog even met je meelopen?"
"Ja, is goed."
Veerle steekt de sleutel in het slot, maar stopt halverwege als ze een trilling in haar broekzak voelt. Ze haalt haar mobieltje tevoorschijn. Ze leest:
Lieverd, er is een ongeluk gebeurd op de snelweg. Het staat bijna stil, dus het wordt heel laat. Schat 3 uur.
"Jemig..." mompelt Veerle. "Hé, mam heeft wel de smiley ontdekt!"
Lucas grinnikt. Hij kijkt naar Veerle. Het is volle maan. In het maanlicht ziet ze er nog mooier uit dan normaal. Aan de punten van haar bruinrood lijkende haar zit een zilverachtige gloed. Haar huid lijkt wat bleker, dat heeft iets geheimzinnigs. Ze kijkt hem aan met haar helder groene ogen. Als hij goed kijkt, ziet hij de maan er in weerspiegeld. Het is bijna magisch. En ze is van hem. Haar rode lippen bewegen. Wacht! Ze zegt wat!
"Sorry, wat zei je?"
Even kijkt ze hem vreemd aan.
"Ik zei dat mijn ouders in een nogal grote file staan. Het wordt 3 uur, of zo."
"Zo. Hoppa. Lekker dan."
"Ben je moe?"
"Nee, helemaal niet. Hoezo?"
"Je kijkt zo afwezig," zegt Veerle weifelend.
Lucas haalt zijn schouders op. "O, geen idee. Zal ik nog even blijven?"
"Nou, als we het zo doen, dan kunnen we ook naar jouw garage gaan. Vind ik leuker."
Lucas grinnikt.
"De buurt wakker houden, zeker?"
"Nou, je gitaar valt toch wel mee? En ik kan ook wel zachtjes zingen..."
"Wat jij wil..."
Lucas stapt op zijn brommer en Veerle springt achterop. Ze klemt haar armen stevig op zijn middel. Hij rijdt altijd ietsjes harder als hij wat gedronken heeft.