Element

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Steef
Nieuw
Nieuw

Dit verhaal heb ik gedroomd. Dat is de meest cliché manier om een verhaal te beginnen. Maar cliché works, dus daarom plaats ik het. Ik plaats een aantal vragen aan het einde van het verhaal, misschien zou je die kunnen beantwoorden. Of het verhaal een begin of een einde is van een groter verhaal, weet ik nog niet.

;) Alles zou zomaar kunnen verdwijnen. Ik hoefde maar een ‘foutje’ te maken en het was gebeurd. Dan zou de wereld vergaan. Niet zoals met de Ark van Noach of als een grote wereldramp. Nee, de wereld zou gewoon vergaan. Verdwijnen. ‘Vervagen’, als je het zo wil noemen. We werden niet opgeslokt door een zwart gat en er zou ook geen zon ontploffen. Het zou gebeuren zoals ik het zei.
Ik hoefde maar een ‘foutje’ te maken.
Waarom zou ik het niet gewoon doen? Deze wereld had mij tenslotte zover gebracht. Deze wereld had mij tot deze daad gedreven en deze wereld had mij zo verrot gemaakt dat ik dit überhaupt in mijn macht had.
Ik had geen liefde meer. Alles was nu haat. Als je haat zou kunnen tegenkomen in levende lijve, dan zou je mij ontmoeten. Eigenlijk was ik nog te goed ook.
Als ik dat ‘foutje’ zou maken zou de mensheid er goed vanaf komen. ‘Vervagen’, daar voelt niemand iets van. Nee, eigenlijk verdiende de wereld een ontploffing of vreselijke natuurramp. Verdomd, ik toonde nog genade ook.
Ik kon het niet eens denken. Ik kon niet eens letterlijk denken aan wat er gebeurd was. Als hij anders had besloten, dan had dit niet gehoeven. Dan was die kracht niet in mij naar bovengekomen. Dan was er hoogstens ergens een meteoriet ingeslagen. Lang niet zo verschrikkelijk als de gruwelijkheden die ik nu op het punt stond te doen.
Het was onvermijdelijk geweest. De pijn was en is onvermijdelijk. Het kon niet anders, daar was ik allang achter. Daar was ik misschien al achter voordat ik hem ontmoette. Het was nou eenmaal niet mijn tijd om geluk te hebben.
Als hij nou maar niet … Nee … God, wat was ik verbitterd. Ik was een slachtoffer, stukgemaakt door … omstandigheden? Ik kon niet meer terug. De pijn, mijn bitterheid, ze hielden mij gevangen. Ik vocht ook niet meer terug. Het was hopeloos.
Ik wilde dat ik uit deze wereld kon stappen. Alleen, maar de haat die mij gevangen hield vertelde mij dat ik alles en iedereen zou meenemen, want iedereen is schuldig aan wat mij is aangedaan.
Diep verzonken in mijn gedachten stond ik daar op Qogir. Wat een heroïsch beeld. Bovenop de grootste berg van het Himalaya gebergte. De verloren brokstukken van Sagarmatha gleden nog steeds naar beneden. Sagarmatha was niet meer de hoogste. Mijn haat had die berg al aan stukken geslagen.
Boven op de Qogir, of K2, hield ik met man en macht vast aan mijn kracht. Zou ik mijn kracht loslaten, dan zou de wereld worden verblind in het licht. Dat zou het laatste zijn wat de mensheid zou zien.
Langzaam trok mijn kracht zich los van mijn ziel. Ik had er geen controle over. De elementen van mijn kracht waren vervaagd, er was geen verschil meer tussen water en vuur, tussen aarde en wind. De krachten waar ik zolang voor gevochten had, die ik zo graag onder controle had willen krijgen was niet meer te besturen. De ruimte had het allemaal geabsorbeerd. Dat was het enige element dat ik niet kon controleren. De ruimte was te groot, te sterk.
Fysiek had ik al opgegeven, ik lag er als een spin zonder pootjes bij. De kracht hoefde zich alleen maar te ontdoen van mijn ziel. Maar ik hield vast. Waarom eigenlijk? Terwijl ik dat dacht schoot er een ongelofelijke machteloosheid door me heen. Het lag binnen handbereik, het gene wat ik het allermeeste wenste. Ik kon zo uit de wereld stappen. Ik hoefde alleen maar toe te geven.
Waarom gaf ik niet toe? Was er dan toch iets wat me tegenhield? Ik wist dat ik mezelf voor gek hield. Mijn zwakte. Mijn gedachten gingen naar mijn dikke zwangere buik, naar dat kleine kloppende meisjeshart, waar mijn zwakte in verborgen zat. Dit was het enige wat mij ervan kon weerhouden. Voor de rest was ik haat. Ik was eigenlijk al dood. Maar mijn zwakte hield me levend. Ze deed mij pijn. Al een lange tijd.
Ik was al zo zwak door haar straf. De dokter had gezegd dat ik klaar voor bevalling was. Waar haalde ik de kracht vandaan de hoogste berg van de wereld te verpulveren als ik op het punt stond te bevallen? Hoe kon ik dit nog volhouden? Ook dat was zij. Mijn redder. Of mijn straf.
Voor wie het gezien had en voor wie wist wat er aan de hand was, daar boven op de Qogir, zou het lijken alsof de kracht afnam. Alsof iets sterks met man en macht aan een touw trok om de elementen weer in plooi te krijgen, om ze weer in mij te sturen, in plaats van daar buiten. Maar het leek maar zo.
De rancune die me trof toen ik aan zijn gezicht dacht was ondraaglijk. Mijn kracht was niet meer te houden. Wat volgde was pijn. Davanee hield mij tegen. Maar het zou haar niet lukken. Zijn gezicht nam mijn gedachte over en het maakte me kapot. Ik ontplofte.

Ben je benieuwd naar hoe ze daar komt en wie ze is?

Bevalt de schrijfstijl je ?

Vind je dit een einde of een begin?

Enjoy reading.

(aanpassingen gedaan na tips van Cubiculum Nephilia. Dank!)
Laatst gewijzigd door Steef op 18 jan 2010 13:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Look after my heart, I've left it with you.

~Stephenie Meyer, Eclipse
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Dit stukje doet denken aan een proloog.. Het is nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is en dat zou het verhaal dan moeten uitleggen. Hoe ze daar zwanger komt en etc.
Ook is het misschien fijner als je meer enters gebruikt en de tekst gewoon aan elkaar laat. Nu lijkt het meer alsof je tot drie keer toe in een andere tijd aan het schrijven/spreken bent.
Verder maakt het wel nieuwsgierig, want je wilt als lezer wel weten wie deze persoon is. Hoe zij aan haar krachten komt en wat haar dan precies is misdaan. Om zo te weten te komen waarom zij de wereld wilt vernietigen, om het zo maar even te zeggen.

Daarnaast nog enkele foutjes kunnen ontdekken.

Ik wilde dat ik uit deze wereld kon stappen. Alleen. Maar de haat die me gevangen hield vertelde me dat ik alles en iedereen zou meenemen, want iedereen is schuldig aan wat mij is aangedaan.

Wat zwart gedrukt is, is verbeterd. De verleden tijd van willen is wilden, niet wouden.
Een zin begin je eigenlijk nooit met "maar" of "want", want dit zijn voegwoorden. Zij plakken twee zinnen aan elkaar. Met "maar" beginnen kan soms, zoals jij hier hebt gedaan om de nadruk de leggen op het woordje "alleen". Eventueel kan je het ook veranderen naar: Alleen, maar de haat...
De komma zorgt namelijk alsnog voor die pauze om nadruk te leggen op het woordje "alleen".
licht. En dat zou het laatste zijn wat de mensheid zou zien.
Hier twijfel ik. Het woordje "en" is eigenlijk ook een voegwoord, dus het staat iets minder als je er een nieuwe, niet gesproken, zin mee begint. Ik weet echter niet hoe dit officieel zit. Het is meer van mijzelf uit dat ik deze zin even aanstip.

Daarbij gebruik je vaak het woordje "me" in je verhaal, persoonlijk vind ik het netter staan als "mij" wordt gebruikt. "me" vind ik meer spreektaal dan schrijftaal.

Zo, dat waren mijn opmerkingen over het verhaal. Zoals ik al eerder zei, het maakt wel nieuwsgierig. Dus schrijf vooral verder. Als je de spanning er zo in weet te houden, dan zal ik het in ieder geval blijven volgen. :)
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Steef
Nieuw
Nieuw

Sorry .. ‘onschuldige’ slachtoffers.

En toen was het gebeurd.

Een serene stilte kalmeerde mij. Alles was overspoeld met wit. Een wit licht, zo helder dat leuk alsof er niets anders meer bestond dan het wit. Ik stond niet meer op Qogir. Mijn kracht was verdwenen. Mijn haat was geëindigd. Er was niets meer dan wit. Het leek wel alsof ik gewoon in het wit was. Ik zweefde niet, ik lag nergens op. Ik was gewoon in dit wit. Alles flitste aan mij voorbij. De gebeurtenis bij de Niagara Watervallen. Mijn vader. Mijn moeder .. en Davanee, mijn zwakte. Het begin … hoe ik alles ontdekte.
Ik kon zelfs aan hem denken zonder dat het mij boos maakte of de stilte verstoorde. Alles was goed nu. Alles was wit. Het licht neutraliseerde alles. Niet alleen de wereld, maar ook mijn ziel. Het was alsof alles mij werd afgenomen, het goede en het kwade. Alles werd mij afgenomen omdat het beter was. Ik raakte alles kwijt. De herinneringen die aan mij voorbij flitste zouden nooit meer aan gedacht worden. Ik kon opnieuw beginnen. Het wit neutraliseerde mijn leven. En daarmee redde het de mensheid. Gered door mijn eigen kracht.
Nog steeds was ik kalm. Ik wachtte af. Ik had geen idee hoe ik erbij lag en ik had ook geen idee wat er nu zou gebeuren. Ik zou mij laten leiden. Ik zou voor het eerste sinds lange tijd geen controle hebben. Dit voelde fijn. Ik wou dat dit voor eeuwig was. Kon ik maar blijven liggen hier, voor eeuwig in dit heerlijke wit, dit gedachteloze wit, dit neutrale wit. Maar ik wist dat het niet zo zat.
Het witte licht werd mogelijk nog feller. Nog helderder. Ik wist niet wat er gebeurde. Langzaamaan voelde ik mijn lichaam bewegen. Of was het mijn ziel? Ik begon iets te voelen. Opeens was er vreselijke pijn. Pure fysieke pijn. Het kwam met vlagen. Telkens een mokerslag door elke zenuw die mijn lichaam bezat. Oh god. Davanee. Mijn hand ging automatisch naar mijn buik al wist ik niet eens of ik dat wel kon. Maar ik voelde dat ze er nog was. En ik voelde ook dat ze nu het levenslicht zou zien.
Er was niemand om mij te helpen. De pijn was ondraaglijk. BAM! BAM! En dan weer ademhalen. En weer die klappen. En dan weer ademhalen. Ik gilde, al wist ik niet of er wel geluid was in dit wit. Dit ging oneindig door. Deze pijn had ik verdiend. Ik moest dit alleen doen. Waarom was ze er nog? Mijn zwakte had de kracht overleeft? Wat was dit eigenlijk? Weer de klappen. Ik moest stoppen met denken en ik moest mij gaan focussen. Davanee moest overleven. Die gedachte nam mijn hele ziel over. Ze moest overleven, wat er ook gebeurde. Voordat ik zou sterven zou Davanee het levenslicht zien. Ik voelde dat ik aan het zweten was, terwijl de klappen neersloegen op mijn lichaam. Ik wist niet wat mijn lichaam aan het doen was, mijn brein stond los van mijn lichaam.
Mijn lichaam ging zijn eigen weg. Davanee zou het redden. Davanee zou op mij lijken. Davanee was niet mijn zwakte. Nee, ze was mijn kracht. Ik was de zwakte. Ik bleef gillen als de klappen kwamen. Opeens waren het geen klappen meer maar mokerslagen. De pijn sloeg door mijn hele lichaam. En vaker. Ik ging dood. Ik hield het niet vol. Nog een mokerslag. En nog een. Zo ging het door. Minuten of dagen? Of misschien uren. Wellicht secondes, ik wist het niet. En toen, na de laatste mokerslag was er weer die serene kalmte. De pijn voelde ik nog steeds. Had ik mijn ogen wel geopend? Het maakte niet meer uit. Want alles om mij heen werd langzaam vaag.
Ik voelde een hart kloppen. En ik voelde langzaam dat mijn eigen hart ermee ophield. Wanhopig probeerde ik aan de gedaante vast te klampen waar ik net het leven aan had geschonken. Davanee. Ik zag een slangetje vanuit mij naar het buikje van het meisje lopen. Ik moest hulp hebben. Nee, niet ik. Davanee. Ik was niet meer belangrijk. Davanee leefde. Ik was klaar om te gaan nu. Ik voelde nog net hoe een warm druppeltje vocht zich uit mijn rechterooghoek wist te vechten. “Davanee .. help”, zei ik zwak tegen niemand. En toen was het zwart.

In eerste instantie zat in mijn hoofd dat mijn eerste post een proloog was en dit stuk een epiloog. Maar ik weet het nog niet.

Faded Dream
Potlood
Potlood

Ik vind het eerste stukje ook een proloog, verder bevalt jouw
schrijfstijl me wel en plz schrijf verder!
Laatst gewijzigd door Sabbientje op 18 jan 2010 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: wat vind je zo fijn aan zijn schrijfstijl? Wat vind je goed/ minder goed aan het verhaal. Zou je iets meer willen zeggen in je reacties? alvast bedankt
Dreams are nothing more than wishes. A wish is just a dream, wishing to come true.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Het is een wat vaag einde naar mijn gevoel, maar dat mag. Ik weet niet of dit echt een epiloog kan zijn. Het lijkt mij eerder gewoon het einde van het verhaal, terwijl een epiloog meer is van een tijdje later. Bijvoorbeeld dat we Davanee op latere leeftijd even zien. Waarmee je als schrijver dus wilt aangeven dat de baby het ook echt heeft overleefd. En misschien kan je er nog een spannende epiloog van maken, dat er net iets gebeurd. Maar dan moet het niet té dramatisch zijn.

Het stukje is op zich goed, maar ik vraag mij enkel af waarom je het al gepost hebt. Is het niet beter om eerst het verhaal te vertellen en dan pas met het einde te komen?
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Steef
Nieuw
Nieuw

Ja. Maar of het een einde is, vraag ik het me af. Geen idee nog.

Jou visie nu zet me wel meer aan het denken. Misschien hoort het nog gewoon in de proloog. Of hoort er ergens anders. Dit was wat ik geschreven had. Ik ga gewoon verder pennen en dit fix ik wel ergens in, het komt vast goed, haha.

Thanks voor de reacties.

Gesloten

Terug naar “De Poort Naar De Andere Wereld”