Ik loopt zuchtend het schoolgebouw uit.
Vandaag had ik een 5,0 teruggekregen voor Engels, en een 3,5 voor Wiskunde.
Het gaat de laatste tijd slecht met me. Niet alleen op school, maar ook thuis.
Ik wrijf over mijn arm en vecht tegen m’n tranen, en blijft stug doorlopen. Als ik thuiskom doe ik wel wat zalf op de wondjes, alles kwam goed.
Ik knipper een paar keer met mijn ogen, totdat ik het branderige gevoel achter mijn ogen niet meer voel.
Aan het eind van de straat, zie ik mijn huis. Ik zucht. Het liefst loop ik met een grote boog om het huis heen, en loop ik nog een rondje door de buurt. Maar ik weet dat, dat niet kan. Als ik niet op tijd thuis kom, zwaait er wat…
‘hoi mam’ zeg ik.
‘hallo.. hoe was het op school?’ vraagt mijn moeder Tinka.
‘stom.. ik heb een 3,5 en een 5 gehaald’ zeg ik zacht.
Tinka komt achter haar laptop vandaan en loopt langzaam naar me toe.
‘je hebt wat?’ zegt ze sissend.
‘sorry. Ik kan er niks aan doen’ roep ik lichtelijk in paniek.. omdat ik weet wat volgt. Ik zet een stap achteruit.
‘wanneer ga je nou eens inzien dat je wat aan je school moet doen!’ schreeuwt Tinka.
Ik kijk mijn moeder aan en zie de vertrouwde woedende blik in haar ogen.
‘ik-ik kan er niks aan doen mama!’ schreeuw ik tevergeefs.
‘auw.. niet doen mama!.. alsjeblieft..’ maar het heeft geen zin.
Ik zet nog een stap naar achter, maar verlies mijn evenwicht en wankel, ik probeer me nog vast te houden aan de klink, maar grijp mis. Een scheut van pijn schiet door mijn lijf, en nog een. Alles draait en voor m’n ogen zie ik zwart.
Ik weet niet hoelang ze nog is door gegaan, maar als ik zeker weet dat ik haar vloekend hoort weg lopen, Open ik mijn ogen. Alles doet pijn.Ik durf niet op te staan, maar trek mezelf toch op, en loop zo stil als ik kan naar boven.
Als ik in de badkamer sta, gooi ik eerst wat water in mijn gezicht en daarna bekijk ik mezelf. Gelukkig zit het meest op m’n benen en armen en niet op m’n gezicht. Alleen een bloedneus en er loopt wat bloed langs m’n armen.
Ik pak een washandje, maak het vochtig en dep voorzichtig in mijn gezicht.
Ik had het ook verdient.. ik weet dat mama gelijk heeft, maar wat moet ik nu weer voor smoes verzinnen met gym? dat is de zoveelste al.. het valt iedereen op, maar ik wil en kan mijn eigen moeder toch niet verraden?’
niet zo goed