Gezien ik overnieuw begonnen was en dus toch niet verder kon met mijn vorige topic, dacht ik, ik kan jullie altijd laten meedelen in mijn eindeloze proces van nieuwe pogingen. wie weet zit er nog iemand op te wachten. Leek me leuk ter ere van de aangepaste spamregel

‘Starla!’ Het huis schudde op zijn grondvesten. ‘Denk je eraan de afzuiger uit te zetten als je klaar bent met douchen en koken?’ Het was de stem van mijn vader, van beneden. Het was de vierde keer dat hij dat vroeg. Vandaag, tenminste, want de afgelopen week had ik het nog veel vaker gehoord.
‘Ja, ik weet het!’ riep ik terug. God, mijn hoofd deed zo’n zeer dat zelfs mijn eigen geroep ondraaglijk was. Waarom waren ze nog niet weg? Ma was al twee weken aan het inpakken, maar ze wist van geen ophouden. Ze maakte onmenselijk veel herrie, iedere kastdeur die ze dichtdeed klonk als een heipaal. Ik had echt een vreselijke kater. Afgelopen nacht was ik pas half drie thuis gekomen, zwaar beschonken natuurlijk. In mijn optimisme had ik gedacht dat pa en ma dan al vertrokken waren richting Schiphol en dat ze er toch niet zouden zijn om tegen me te gaan zeuren. Helaas had ik het mis. Half twee vliegen betekende dit keer niet ‘s nachts, maar de middag erna. Gevolg was dat ik midden in de dag nog een donderpreek kreeg over wat ik de komende twee weken allemaal wel en vooral niet mocht doen.
‘Starla!’, klonk het weer van beneden. ‘Waag het niet om binnen te gaan roken als we er niet zijn, hè?’ Ik klemde mijn kiezen op elkaar, pakte mijn kussen en trok het over mijn hoofd. O, alsjeblieft pa, ga gewoon weg en laat me met rust. Moesten ze me perse tot op de laatste seconde dwarszitten? Eén verdieping lager hoorde ik ma met veel geholder en gebolder een koffer de gang op rijden en ze riep: ‘Starla, wij gaan nu! Je zus komt dinsdag, probeer het huis heel te houden tot die tijd.’ Ik drukte het kussen steviger op mijn hoofd en bleef liggen waar ik lag.
‘Ja, best,’ riep ik gesmoord terug. Door het kussen heen hoorde ik ze tegen elkaar praten. Bij voorbaat al klagend over de rampzalige staat waarin ze het huis zouden aantreffen als ze terugkwamen, waarschijnlijk. Ik had geen zin om naar ze te luisteren. De afgelopen maand had ik me verheugd op de komende weken, de twee zalige weken dat ze ergens in Duitsland in een duur hotel zouden zitten en ik even van hun eeuwige gezeur verlost was. Mijn ouders en ik konden niet zo heel goed met elkaar opschieten en ik had me voorgenomen er optimaal van te genieten dat ze er niet waren. Jammer genoeg hadden ze dat al voorzien en hadden ze mijn zus gecharterd om te voorkomen dat ik het huis per ongeluk zou platbranden. Zoals altijd behandelden ze me of ik acht was in plaats van achttien.
Ik haalde het kussen een stukje van mijn hoofd toen ik beneden het geluid van een deur hoorde. Gebrom van pa, koffers die heen en weer gereden werden en ma die zei dat die Vuitton-reistas als laatste moest. Het was verbazingwekkend hoeveel spullen ze meenamen voor die twee weken zakenreis. Nog verbazingwekkender was hoe ze al die koffers in pa’s Mercedes kregen. Toegegeven, mijn vader was een expert in inruimen. Hij en mijn moeder hadden al jaren een eigen bedrijf waar ze regelmatig voor op zakenreis moesten. Pa werd er dan wel gigantisch chagrijnig van, maar tegenwoordig zou het hem waarschijnlijk lukken om de hele inhoud van mijn zolderkamer in een Smart te krijgen.
De deur sloeg dicht met een klap die mijn pijnlijke hersenen in mijn hoofd liet rammelen en buiten werd er een auto gestart. Pas toen ik ze weg hoorde rijden, nog een hele tijd later, haalde ik het kussen van mijn hoofd en liet het naast mijn bed op de grond vallen. Goddank, ze waren weg. Eindelijk was het zo ver, het vrije leven stond voor de deur. Heel voorzichtig kwam ik een stukje overeind, kreunend en met het gevoel dat er een bowlingbal dwars door mijn hoofd rolde. Ik trok mijn tas van de grond, zette hem op mijn bed en begon erin te rommelen. Zonder pa en ma die dingen heen en weer reden was het heerlijk stil in huis. Ik bedoel, dat was het wel vaker, want mijn ouders draaiden werkweken van ongeveer tachtig uur per week, maar nu waren ze echt het land uit, niet in de buurt. Genietend van de stilte stak ik een sigaret op en nam een lange trek. Het leek de pijn in mijn hoofd vreemd genoeg een beetje te verzachten. Ik glimlachte, leunde achteruit en liet mijn rug en hoofd met gesloten ogen tegen de muur achter me rusten. Het enige waar ik aan dacht waren die twee weken van rust die in het verschiet lagen, weken van eten wat ik zelf wilde, doen wat ik zelf wilde, thuiskomen hoe laat ik zelf wilde. Weken van roken wat ik wilde en seks hebben met wie ik wilde. Niemand die aan mijn hoofd zeurde, mijn kleding afkraakte, mijn vriendje weg wilde hebben of zei dat ik overal een zooitje van maakte. Het hadden de beste dagen van mijn leven moeten worden. Het werden de ergste.