Toevallige voorbijganger

Hier kun je naar hartelust je One Shots kwijt die in het genre Drama vallen. Maak een topic aan en zet ze er allemaal in.

Moderator: Patrick

Plaats reactie
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Een one-shotje van mij. Ik wil hiermee absoluut niet discriminerend zijn, het gevecht is alleen een scene van wat ik zelf op het station heb gezien.

Ik was alleen maar een toevallige voorbijganger.
Ik leef mijn leven onopvallend. Mijn mening is de mijne en zou ik nooit aan iemand opgedwongen hebben. Ik respecteert de woorden van een ander, luister erna en zal nooit zeggen dat ze fout zijn. Want wie ben ik, die ene persoon uit biljoenen, om een ander te zeggen dat hij het fout heeft? Die macht ligt bij God, niet bij mij en ik zou hem dan ook nooit nemen.
Mijn woorden klinken bijna edelmoedig. Zo klinken woorden altijd op papier. Buiten de pagina’s om, in het werkelijke leven, ben ik het onzichtbare meisje. Het meisje dat niet wordt gezien door andere en die een rustig leven leidt. Ik zal nooit bekend worden. Ik zal nooit grote wereldveranderende stappen zetten. Ik ben gewoon dat meisje die een standaard baan krijgt, een standaard leven krijgt en een rustige nietszeggende dood zal sterven. Dat ben ik en ik heb nog nooit passie gevoeld voor meer.

Iedereen dag volgde ik weer hetzelfde pad. De straten stak ik door langs verscheidene buurten in verscheidene kleuren. Sommige verklaarden me voor gek. Zeggen dat ik niet moet lopen, de bus pakken is veel beter voor je. Ik schudde altijd mijn hoofd mistroostig naar die mensen. Waar gaat het heen met de wereld? Mijn school was nog geen drie kilometer van mijn huis vandaan en dan moest ik met de bus gaan? Alsjeblieft zeg, ik liep liever die paar kilometers dan dat ik me in een overvolle bus probeerde te proppen. Natuurlijk zei ik het nooit zo tegen deze wantrouwige mensen. Nee, ik lachte lief en zei: “Ahg, ik maak me niet zoveel zorgen. Ik loop dit al twee jaar lang iedere dag. Nooit is er iets gebeurt.”
De mensen gaven me hun ongemeende glimlach terug. “Als je maar voorzichtig bent.” En met een klein kneepje in mijn schouder, eindigde het onderwerp.
Ik wist niet waarom deze dag anders moest zijn. Hij was het gewoon.
Ik kwam bij het oude stationnetje aan. Hier stapten de jongeren van mijn school altijd uit. Ik liep erheen. Het was mijn standaard routine. Naar het station, vrienden opwachten en die laatste onnozele honderd meter samen lopen. Belachelijk eigenlijk. Meestal wisten we amper wat zinnigs tegen elkaar te zeggen op die vroege morgens en liepen we in stilte verder. Dus waarom we elkaar zo nodig hier moesten ontmoeten? Het bleef een raadsel. Het was gewoon omdat het hoorde, traditie. Ik zag haar al staan in haar oversized shirt met zwarte legging eronder. Ik was jaloers hoe zij van simpele kleren altijd een soort mode artikel wist te maken. Een keer had ze een rok hoog opgetrokken en had hem als een jurk naar school gedragen. Ik lach nog steeds om die herinnering. Niemand had geweten, behalve ik, dat het een rok was en iedereen had haar gecomplimenteerd op haar verschrikkelijk schattige jurkje. Sommige vroegen zelfs waar ze hem had gekocht. Meestal was het antwoord simpel: Hema.
Ik wilde naar haar zwaaien, mijn aandacht werd afgeleid. Twee meiden –ik weet niet welke afkomst ze hadden alleen dat ze een exotisch uiterlijk hadden- waren met elkaar in gevecht geraakt. Dit was nou echt de definitie van bitch-fight. Ze trokken aan elkaars haren, maakten griezelig hoge gillende geluiden en hun woordenschat kwam niet veel verder dan: Hoer of slet. Ik rol mijn ogen naar de belachelijke scene. Hoogstwaarschijnlijk waren de twee meiden nog vriendinnen ook. Dat ze zo tegen elkaar vochten was te belachelijk voor woorden. Er stonden nog meer mensen omheen. Die brulden luid mee. Niemand leek ook maar een vinger uit te steken om het gevecht te stoppen.
Ik negeerde ze, liep door en richtte me weer naar mijn wachtende vriendin.
Uitgebreid zwaaide ik naar haar, zodra ze me in zicht had gekregen. Ze lachte breed schreeuwde mijn naam.
Ik trok mijn mond open om terug te schreeuwen. Ik zag haar gezicht vertrekken.
En dat was het moment dat mijn leven stopte.

Later in de krant zou je mijn naam kunnen vinden. Wel een hele pagina werd aan mij besteedt. Ze noemden het een uit de hand gelopen ruzie. Een gevecht tussen twee jongerengroepen waarbij vuurwapens aanwezig waren.
Ik was het meisje dat haar mening niet uitte. Ik was het meisje met respect voor alle andere en die nooit zou uitsteken boven de groep. Nu kende iedereen mijn naam. Ik was de toevallige voorbijkomer.
-Lisa Velsink.-
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Mirry
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Dit is een verhaal dat zeker in drama thuishoort, alleen al door het onderwerp. Jammer dat je er niet emer uithaalt, want het verhaal zelf heeft veel meer in zijn mars dan dat er nu uit komt. Je schrijft hem om te beginnen in twee tijden en dat is jammer. Ook is het te afstandelijk. Je personage wordt doorgeschoten, maar het kan me eigenlijk niet veel schelen. Vanuit de normen en waarden die ik meegekregen heb uit mijn opvoeding heb ik het besef dat ik het erg moet vinden, maar dat doe ik niet. Door die zekere afstand tussen je personage en wat er gebeurd met haar krijg ik helemaal geen emotionele connectie met je personage. Je had zoveel meer hiermee kunnen doen, maar de uitwerking van wat normaal een emotioneel zwaar onderwerp zou zijn is slecht gedaan als ik mijn mening eerlijk geef. Dat is jammer, erg jammer.
When the curtain falls, it will be not you name you are judged by but your actions and the ability to show compassion towards others.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Hee Mirry, bedankt voor je reactie.
Ik wilde dit inderdaad afstandelijker schrijven, omdat ik eens commentaar had gekregen dat ik te veel emotie beschreef xD dus dacht ik we doen het wat minder. Maar het is te veel geworden :)

Zou je willen aangeven op welke stukjes je vooral meer emotie zou willen zien, ik heb zelf het einde in mijn hoofd dat die anders zou moeten. Alleen ben ik er nog niet helemaal achter hoe =\ Maar zou je dat willen aangeven..?
-Maaike-
Computer
Computer

Heh jak, bah :( Heb je dat echt meegemaakt? :O (als in je bent nu een geest die op/in OV leeft, verklaard wel je 110% activiteit :angel )

Ik vind het goed geschreven. Ik vroeg me constant af waar het heen ging. Tot ongeveer de ener laatste alinea. Toen voelde ik iets heel definitiefs aankomen.

Oh ja en ik vind het helemaal niet discriminerend! Het zijn toevallig twee gekleurde meisjes, je zegt niet dat het altijd dezelfde zijn ;) Plus wie weet is je HP ook gekleurd, al ligt je dat niet toe ^_^

Goed geschreven!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Niet zo zeer precies dit.. het is een combi van scenes, een die ik zelf heb gezien, andere waar ik weer over gehoord heb.
Plaats reactie

Terug naar “Dramatische One Shots”