‘Yemma, ik heb alles in gepakt’ riep ik terwijl ik mijn koffer naar beneden sjouwden.
'Ik' is enkelvoud, dus 'sjouwden' moet ook enkelvoud worden.
‘Zet het maar in de auto inaya ‘riep ze terug.
- Aannemend dat 'inaya' een naam is, moet het met een hoofdletter.
- De spatie en het aanhalingsteken na 'inaya' moeten van plaats met elkaar wisselen.
Ik vond verhuizen hartstikke leuk gewoon weer op nieuwe beginnen en alles achter je laten.
- Ik zou vanaf 'gewoon' met een nieuwe zin beginnen.
- Die 'e' achter 'nieuwe' moet weg.
Trouwens even voorstellen, ik ben inaya en ben 19 jaar oud doe geneeskunde op hbo.
Deze zin ga ik even herschrijven:
Trouwens, even voorstellen. Ik ben Inaya, ben 19 jaar oud en ik doe geneeskunde op hbo.
Mijn aanpassingen:
- Komma naar voren gehaald.
- Op de plaats van de oude komma een punt ingevoegd.
- Nieuwe zin, nieuwe hoofdletter.
- 'inaya' met een hoofdletter.
- 'en' vervangen door een komma omdat de opsomming later verder gaat.
- 'en' geplaatst voor het laatste deel van de opsomming.
- 'ik' nog een keer herhaald om de leesbaarheid te vergroten.
Ik heb lang bruin haar en amandel vormige ogen, ben een niet al te lange meid van 1.65.
Met opsommingen van eigenschappen van het uiterlijk. Zet je pas voor het laatste kenmerk 'en'.
Ik heb lang bruin haar, amandelvormige ogen en ik ben een niet al te lange meid van een meter vijfenzestig.
Verder mag 'amandel' en 'vormige' aan elkaar en moet je proberen om getallen zo veel mogelijk voluit te schrijven.
We wonen in een klein dorpje in Groningen.
Groningen is een aardige stad en in die stad liggen geen kleinere dorpjes. Misschien bedoel je 'huisje' in plaats van 'dorpje'?
Het is daar altijd dood saai gewoon niets te beleven.
Daar zou ik weer een komma plaatsten tussen 'saai' en 'gewoon'.
Toen ik het nieuws van me moeder kreeg dat we gingen verhuizen naar Amsterdam ging de dak er van af.
- Hier heb ik de vorige keer ook al iets van gezegd. 'Me' moet 'mijn' zijn.
- Aangezien ze nu dus in Amsterdam woont moet 'wonen' in de vorige zin, 'woonden' worden, omdat dat dus in het verleden was.
Ik en me zus Selma waren hartstikke blij.
Weer dat 'me' dat 'mijn' moet zijn. Lees de stukjes voortaan eerst even door voor je op het forum post, zo voorkom je dit soort fouten.
Ik herken de dag als vandaag, we schreeuwde in koor.
- Meestal herken je dagen niet. Ik denk dat je 'herinnerde' bedoeld?
- Aangezien we meervoud is, moet 'schreeuwde' dat ook zijn.
‘ Eindelijk zijn we af van de koeien eindelijk eindelijk’.
- Daar staat een spatie te veel tussen het aanhalingsteken en 'eindelijk'.
- Als er een punt volgt na een citaat, moet die nog altijd voor het aanhalingsteken.
We leken twee kleine kindertjes die worden verlos van iets.
- Achter 'verlos' moet nog een 't'.
- Je mag 'iets' best wel iets meer omschrijven.
Maar zo was het echt bij ons, we hadden behoefte aan de stad, mensen om ons heen. En uitgaan natuurlijk, dat ging in Groningen niet echt dan waren er alleen maar Nederlanders en ben je daar als enigste buitenlander.Oké, samen met Selma. Maar dat was gewoon anders.
Kijk deze zinnen nog eens goed na en bepaal opnieuw waar je komma's en punten wilt zetten. Het is nu een beetje een rommeltje van zinnen die half op elkaar aansluiten. Verder mist er een spatie tussen de punt na 'buitenlander' en 'Oké'
‘’Zied stap in, inaya..’riep Selma.
- Een aanhalingsteken om een citaat te beginnen is meer dan voldoende.
- Wie is Zied?
- Inaya moet weer met een hoofdletter.
- Je mist een spatie tussen het laatste aanhalingsteken en 'riep'.
’Haha, nee eh tamshoumt ik kom al’. Snel stapte in de auto , op weg naar iets nieuws of tewel de toekomst…
- Het eerste aanhalingsteken staat de verkeerde kant op.
- Wat is een tamshoumt?
- De punt moet weer voor het aanhalingsteken.
- Er mist een persoonsvorm, waarschijnlijk het woordje hij, achter 'stapte'.
- De spatie voor de komma moet weg.
- Tewel is geen woord. Misschien bedoel je 'terwijl'?
Weer een hele lijst met feedback zoals je ziet. Ik wil je eigenlijk vragen om de volgende keer voor je een stukje post, het stukje nog eens goed na te lezen. Want ik ben nu zo'n beetje langer bezig met fouten uit je verhaal vissen, dan de tijd die jij er over doet om een nieuw stukje te posten. Hier zijn een paar algemene tips:
- Controleer je stukjes nog een keer voor je ze op het forum plaatst met behulp van eerder gekregen feedback.
- Pas stukjes ook aan met de feedback die je gekregen hebt. Alleen de feedback lezen helpt niet echt.
- Plaats langere stukjes per keer.
- Wacht langer voor je een nieuw stukje plaatst.
- Let op de Marokaanse woorden. Ik weet niet of je zelf Marokaans bent. Maar voor mensen die het niet zijn, is het soms een beetje lastig lezen.
- Lees ook andere verhalen op het forum. Als je alleen verhalen schrijft op OV, zal je verhaal ook steeds minder gelezen worden. Verhalen lezen en schrijven is een beetje een wisselwerking. Hoe meer verhalen je leest, hoe meer je verhaal gelezen wordt.
- Let op komma's en punten en probeer ze goed te plaatsen. Een punt plaats je meestal als je een hele nieuwe zin begint, als je over iets heel anders gaat schrijven. Een komma is er alleen voor een korte rustpauze.
As the phoenix arises from his ashes...