Windmee heb ik zelf geschreven, het is misschien niet zo goed als alle andere verhalen. Misschien komt dat omdat ik 12 jaar oud ben, misschien komt dat omdat ik minder betekenissen van woorden weet en het dus een minder volwassen verhaal is, maar hoe het ook komt: ik heb me best gedaan en hier het eerste stukje!
Proloog
Janna keek glimlachend naar haar dochter, die vandaag voor het eerst naar Utrecht ging om te gaan studeren voor een jaar. Ze keek in de ogen van haar dochter, haar mooie dochter. Even flitste er een paar herinneringen voorbij Janna's ogen, over hoe ze te horen kreeg dat ze een meisje kreeg. Over hoe ze naar haar dochter keek, die net geboren was en nog met haar ogen dicht, in haar armen lach. En nu gaat haar dochter studeren, wat vliegt de tijd. 'Mam?' klonk er door haar herinneringen heen. Even schudde Janna haar hoofd en keek naar haar bijna 'volwassen' dochter. Lila pakte haar laatste tas, en gaf haar moeder een zoen. 'Dag, mam.' Janna hield haar dochter stevig vast. Ze wou niet dat haar dochter een jaar wegging, ze wou haar dochter geen jaar missen. 'Dag lieverd van me.' Zei Janna zachtjes en een traan kon ze niet onderdrukken. Lila murmelde zich los en liep richting de voordeur. 'Ik moet nu echt gaan, Silke's moeder wacht buiten!' Lila keek nog even naar haar moeder, die nog een paar tranen over haar wangen liet glijden. Ze glimlachte naar haar dochter, en Lila knikte. De voordeur ging dicht. En daar stond Janna, helemaal alleen met veel tranen.
1.
Silke zit met een tijdschrift voor haar neus, en Lila kijkt uit het raam. Er is niet veel te zien, alleen maar weiland met af en toe een koe. Ze is erg nerveus, en kijkt naar Silke, die nog steeds haar ogen over de regels laat glijden. 'Silke, ben jij niet zenuwachtig?' Vraagt Lila zachtjes, en kijkt weer uit het raam naar de weilanden die heel ver doortrokken naar achteren. 'Ik zou niet weten waarom ik zenuwachtig zou zijn.' Zegt ze droogjes, ze heeft geen eens de moeite genomen om haar blad onder haar neus te halen. Lila zucht, ze mist haar moeder nu al. Kan een meid van 17, bijna 18 haar moeder echt wel een jaar niet zien? Dacht ze bij zichzelf. Ze kijkt weer naar Silke, die het blad dichtgeslagen heeft en op een kauwgompje kauwt. Teminste, ze weet niet of het een kauwgompje is. Maar het maakt haar niet uit. Ze rommelt in haar tas, en ziet haar mobieltje liggen. Zal ze een smsje sturen dat ze haar moeder erg mist? Nee, dan zal ze het gemis alleen maar erger maken. Ze gooit haar mobieltje weer terug in haar tas en kijkt om zich heen. Ze ziet een jonge vrouw met een baby. De moeder wil eten geven aan het kind, maar het kind weigert haar mond open te doen. Ze hoort de vrouw iets van 'eet nou lieverd' mompelen en kijkt opzij. Daar ziet ze een man die druk in de weer is met zijn mobiel, er uit ziet als een zakenman en een koffer met allerlei papieren bij zich heeft. Zelfs mensen moeten in de trein nog aan hun werk denken. Ze hoort de spiekers in de trein aan gaan, een vrouw zegt door de spiekers: 'Volgend station is Utrecht Centraal.' Lila pakt haar tas en haar koffer, gevolgd door Silke. 'Volgend station is Utrecht Centraal.' Herhaalt de stem die uit de luidspeekers komt. Lila en Silke staan bij de deur van de trein, opweg naar volgende stap denkt Lila.