Schaduwen van het verleden

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
ShadowRogue
Nieuw
Nieuw

Dit is het eerste hoofdstuk van mijn verhaal (misschien niet zo heel groot) en persoonlijk vind ik het goed gelukt hopelijk vinden jullie het ook leuk ;)
Ik hoor het graag als jullie opmerkingen hebben, feedback is altijd welkom.
Nou.. verder heb ik alleen nog te zeggen: geniet ervan ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoofdstuk 1
Ontmoeting met de schaduwen
Er gleed een schaduw over het bos die ervoor zorgde dat het kleine beetje licht dat nog tussen de takken doorscheen vervaagde, meegetrokken in de duisternis.
Door duisternis van de schaduw viel het op dat het kleine beetje licht in vergelijking toch een vrij groot verschil maakte.
Er stak een ijzig briesje op die de bladeren deed ritselen.
Tussen het huilen van de wind en de ritselende bladeren door klonk een stem 'Rustig Aisu' een meisje met lang zwart haar probeerde de witte tijger te kalmeren 'We zijn bijna thuis'
Er klonk een zacht gegrom.
De schaduw liet een klein beetje licht door dat reflecteerde op de dolk aan het meisje haar riem.
De dolk was handgemaakt met een schitterend patroon erop dat een draak leek die het handvat wurgde met zijn staart.
Ze trok de dolk van haar riem, het briesje was gestopt maar ze hoorde nog steeds geritsel van bladeren.
Aisu richtte zijn blik op de ritselende bosjes.
De witte tijger zou zich zonder genade op het ding in de bosjes storten als hij daar het teken voor zou krijgen.
Het meisje luisterde aandachtig 'Vier poten, misschien geen mens maar laten we het zekere voor het onzekere nemen' fluisterde ze terwijl ze naar Aisu keek.
Aisu keek haar recht aan met zijn diepblauwe ogen en gromde.
Ze keek Aisu nog een paar seconden aan en zei zacht 'Val aan'
De woorden waren nog nauwelijks uitgesproken of de tijger was al in de bosjes verdwenen.
Het meisje hoorde Aisu grommen, bladeren hevig ritselen en takken breken totdat het opeens stil werd.
Aisu kwam teruglopen met een konijn tussen zijn kaken.
Het konijnenbloed rond zijn bek maakte duidelijk dat hij niet rustig aan had gedaan.
Aisu legde het konijn voor het meisje haar voeten die meteen zag dat het geen normaal konijn was.
'Zeker een ontsnapt experiment of zo' zei ze terwijl ze het konijn bestudeerde.
Het beest was zeker twee keer zo groot als een normaal konijn, het had geen ogen of oren alleen een lege kop met een bek die op een gapende wond leek die over de hele breedte van de kop liep met daarin drie rijen vlijmscherpe tanden.
Ze zuchtte en binden de achterpoten van het beest aan elkaar vast en gingen verder aan hun weg naar huis.
Na een uur lopen laste Aisu abrupt een pauze in.
Hij was tegen een boom gaan liggen die misschien wel een van de oudste van het bos zou kunnen zijn.
Ze keek Aisu even streng aan, maar toen ze zeg dat dat geen effect had ging ze ook maar even zitten.
Liggend tegen Aisu zachte vacht deed ze een poging om tussen de bomen door de lucht te zien wat achteraf verspilde moeite was.
Ze keek een tijdje rond of er gevaar dreigde maar na verloop van tijd werd haar zicht waziger tot ze wegzakte in een lichte slaap.
Het was al avond toen ze wakker werd gemaakt door een zachte stem 'Word wakker, het is niet veilig om 's avonds hier te zijn'
Ze ging overeind zitten met een bezweet gezicht en probeerde haar gedachte te ordenen.
'Wat doe je hier?' vroeg de oude vrouw.
'Niks, niks' antwoordde ze een beetje van slag 'Ik was alleen ingedut dat is alles'
'Kom toch mee naar mijn huis' Ze had haar zin nog niet uitgesproken of een pijl doorboorde haar arm en pinde haar vast aan een boom.
Ze stond aan de grond vastgenageld 'Wat.. hoe..'
Direct volgde er nog een paar pijlen die de oude vrouw haar benen en schouder vol troffen.
'Ga daar weg' de stem kwam uit het niets.
Ze zette van schrik een paar passen achteruit terwijl ze keek hoe grijsgroen vocht over de oude vrouw haar gezicht liep.
'Ze is geen mens' zei de stem 'Niet meer in ieder geval'
De jongen van wie de stem was kwam naast haar staan en pakte een lamp.
Hij scheen het felle licht van de lamp op haar gezicht, er klonk gegil dat overging in een raspend geluid naarmate haar huid begon te smelten en haar echte gezicht tevoorschijn kwam.
Steeds meer kokende huid viel van haar af.
De kokende huid verteerde alles op het beest na wat in de huid verscholen zat.
Het was een samenraapsel van mensen en dieren.
Lappen vlees waren versmolten tot iets wat op een lichaam moest lijken.
De kop was leeg op een paar kuiltjes na waar de ogen zouden moeten zitten en over haar borst liep een scheur waarin een verzameling tanden zaten die nog het meest op vishaken leken.
Het had geen handen alleen vlezige dikke huid aan het uiteinde van haar armen waar klauwen uit groeiden.
Het was een beest dat direct uit iemand ergste nachtmerrie kwam.
Ze staarden samen een paar seconden naar het beest dat met pijlen vast zat aan de boom.
'We hebben niets te vrezen' zei de jongen kalm 'De zon komt zo op'
'Wat is je naam' vroeg de jongen terwijl hij op het beest bleef letten alsof het elk moment kon ontsnappen.
'Mijn naam is Katie' kon ze met veel moeite uitbrengen 'En jij?'
'Ik heet Jake' zei hij kortaf 'Kijk, de zon komt op'
Zonlicht scheen door de bladeren van de bomen en raakte het beest die een raspend geluid maakte waarna hij verstijfde en uit elkaar viel.
De losse stukken vlees siste en smolten weg totdat het enige overblijfsel van het beest een plas grijsgroen slijm was waar een doffe steen in dreef.
De steen barsten open en er kwam een grijze worm uit met een donkerpaarse kop die zodra hij het zonlicht voelde zich een weg boorde in de grond en verdween.
Katie staarde naar de plas slijm tot ze zich iets bedacht 'Aisu' zei ze geschrokken 'Waar ben je?'
Er klonk een vriendelijk gegrom achter haar vandaan.
Ze draaide zich om en knuffelde de tijger.
'Ze komen steeds vaker' mompelde Jake 'Het word tijd dat we een oplossing vinden'
'Kan ik helpen?' vroeg Katie aan hem.
'Alle hulp is welkom' zei hij met een glimlach 'Maar het zal gevaarlijk worden, dus het is je eigen keuze'
'Ik ga mee' antwoorden ze vastberaden en keek naar Aisu 'Jij toch ook?'
Aisu gromde trouw.
'Dan is het geregeld' zei Jake 'Kom, dan breng ik jullie naar mijn dorp'
Sunlight will leave you on a rainy day.. But your shadow will never leave you.. Think about it.. Why is darkness always the evil one..?
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

De titel trok me gelijk al aan :D Je eerste hoofdstuk zorgt voor een hoop mysterie en ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Je hebt het 'monster' goed beschreven :) Ik vraag me af wie zulk soort experimenten maakt..

Een paar feedbackpuntjes:
Je hebt in dit hoofdstuk, iedere zin op een nieuwe regel geplaatst. Dat hoeft helemaal niet. Zet ze gewoon achter elkaar als het bij dezelfde alinea hoort. Op de dialogen na. Als iemand iets zegt plaats je dat wel op een nieuwe regel ;)
ShadowRogue schreef:Door duisternis van de schaduw viel
Ik zou hier 'de' voor 'duisternis' plaatsen. Dan loopt de zin namelijk net wat beter.
ShadowRogue schreef:Liggend tegen Aisu zachte vacht deed
Achter Aisu komt nog een 's'; Aisu's zachte vacht.
ShadowRogue schreef:De steen barsten open
Je hebt het hier over 1 steen, dan hoort er achter 'barsten' geen 'N'; 'barste' ;)
ShadowRogue schreef:Het word tijd dat we een oplossing vinden'
Achter 'word' komt nog een 'T'

Ik hoop dat je iets aan mijn feedback hebt! Ga vooral zo door!

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
ShadowRogue
Nieuw
Nieuw

Bedankt voor de feedback Maaike. Ik zal erop letten in het volgende hoofdstuk. De 'D', 'T' en 'DT' zijn nooit mijn sterkste punt geweest dus zal ik daar toch maar eens wat extra aandacht aan besteden. :)
Het werk trouwens erg motiverend als de enige feedback die je krijgt van die kleine schrijf foutjes zijn. :P
Ik hoop dat je mijn verhaal net zo leuk blijft vinden als ik het vind om het te schrijven. :D
Sunlight will leave you on a rainy day.. But your shadow will never leave you.. Think about it.. Why is darkness always the evil one..?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hey ShadowRogue

Zoals ik altijd doe, hieronder de dingen die mij opvielen en erbij wat ik ervan dacht. De meeste dingen zijn puur vormgeving. Hoe laat je de tekst nu echt soepel lopen en hoe maak je alles kloppend? Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar hoe het haar verder verloopt!
Er gleed een schaduw over het bos die ervoor zorgde dat het kleine beetje licht dat nog tussen de takken doorscheen vervaagde, meegetrokken in de duisternis.
Door duisternis van de schaduw viel het op dat het kleine beetje licht in vergelijking toch een vrij groot verschil maakte.
Pas op voor woordherhalingen en te veel ´vulwoorden´ (zoals ik ze altijd noem). Hier staat twee keer ‘het kleine beetje licht’ in genoemd, probeer synoniemen te vinden. Verder vind ik de eerste zin heel sterk. In de tweede wordt het door ‘viel het op dat’ samen met ‘vergelijking toch een vrij groot verschil’ opeens heel traag. Dat soort woordcombinaties zijn voornamelijk vulsel.
Tussen het huilen van de wind en de ritselende bladeren door klonk een stem 'Rustig Aisu' een meisje met lang zwart haar probeerde de witte tijger te kalmeren 'We zijn bijna thuis'
Ik ben ook niet zo goed in interpunctie maar zo klopt het niet helemaal. Ik zou:
‘Tussen het huilen van de wind en de ritselende bladeren door klonk een stem. ‘Rustig Aisu.’
Een klein meisje met lang zwart haar probeerde de witte tijger te kalmeren. ‘We zijn bijna thuis.’ Er klonk een zacht gegrom.

Wellicht weet iemand hier hoe het echt hoort, maar zo zou het kunnen volgens mij :P
De dolk was handgemaakt met een schitterend patroon erop dat een draak leek die het handvat wurgde met zijn staart.
Dit soort zinnen vind ik lastig lezen. Is het nu een draak dat patroon of niet? En de combinatie van ‘... erop dat leek die het’ loopt niet voor mij.
Ze trok de dolk van haar riem, het briesje was gestopt maar ze hoorde nog steeds geritsel van bladeren.
Andersom maakt meer sfeer denk ik. Ze hoorde iets ritselen en trok de dolk.
Het meisje luisterde aandachtig 'Vier poten, misschien geen mens maar laten we het zekere voor het onzekere nemen' fluisterde ze terwijl ze naar Aisu keek.
Ze keek Aisu nog een paar seconden aan en zei zacht 'Val aan'
Een mens heeft sowieso geen poten volgens mij ;) En waarom kijkt ze naar Aisu terwijl het gevaar vanuit de bosjes komt?
Dan weer interpunctie. Je kunt in gewone leesboeken eens kijken hoe uitgevers dat aanpakken. Volgens mij is het ‘... en zacht: ‘Val aan.’ (vergeet vooral de laatste punt niet ;))
Ze zuchtte en binden de achterpoten van het beest aan elkaar vast en gingen verder aan hun weg naar huis.
Binden = bindde (Ze = enkelvoud). Omdat het tweede deel van de zin nu naar meervoud schakeld moet je daar opnieuw ‘zij’ zeggen, anders verwijst ‘gingen’ naar het enkelvoud van ‘Ze’ aan het begin.
Hij was tegen een boom gaan liggen die misschien wel een van de oudste van het bos zou kunnen zijn.
Weer zo’n zin met overbodig veel woorden. ‘die misschien wel een van de zou kunnen zijn’ is mijns inziens nogal paginavulling.
Ze ging overeind zitten met een bezweet gezicht en probeerde haar gedachte te ordenen.
‘Ze ging overeind zitten, met een bezweet gezicht, en probeerde haar gedachteN te ordenen.’
En waarom heeft de tijger haar niet gewaarschuwd? En ze kwam op mij over als een soort amazone, bang voor niets en altijd waakzaam, waarom zou ze door deze figuur zo van slag zijn? Ze wordt hierna opeens een heel ander meisje dan in het eeste stuk, een veel onzekerder en afhankelijker figuur. Probeer je karakter stabiel te houden, welke van de twee is ze?
'Kom toch mee naar mijn huis' Ze had haar zin nog niet uitgesproken of een pijl doorboorde haar arm en pinde haar vast aan een boom.
Ze stond aan de grond vastgenageld 'Wat.. hoe..'
Direct volgde er nog een paar pijlen die de oude vrouw haar benen en schouder vol troffen.
Dit loopt heel verwarrend voor mij. Ik dacht eerst dat het meisje aan de boom gepind werd en wie er nu aan de grond genageld stond was me ook een beetje vaag. Hier zou ik iets vaker benoemen over wi e je het hebt. Laatste zin loopt vreemd.

Dat was het wel zo’n beetje, nog wat interpunctiefoutjes hier en daar. Waarom gaat ze zo opeens met de jongen mee? Voor zover zij weet kan er wel net zo’n monster in hem zitten als ze hem neerschiet.

Je hebt er een paar heel mooie zinnen inzitten zoals de allereerste en ik ben benieuwd waar al die gekke beesten vandaan komen en wat Jake wil dus dat is allemaal positief. Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen. Succes ermee! Ik ben benieuwd naar een eventuele tweede versie en vervolg 

Groetjes, Tijgerlelie.
Jenna
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Leuk verhaaltje, heel origineel bedacht trouwens. Ik moest egt kokhalzen van de beschrijving van die oude vrouw die toch geen oude vrouw bleek te zijn. Ga zo door ;)
Jenna
Een vriend is iemand die het lied van je hart kent, en het opnieuw kan zingen als jij het vergeten bent....
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”