Het geluk van de middelmaat

Heb jij een verhaal dat nergens anders past? Plaats hier dan alle overige verhalen.
Plaats reactie
MrM
Potlood
Potlood

Dit is een verhaal waar ik pas mee ben begonnen, na jarenlang niets geschreven te hebben (ik heb hier vroeger nog wel verhalen op gepost). Anyhow, de tekst spreekt voor zich..

I

Er bestaat waarschijnlijk niets onopvallender, niets subtielers, dan het ontstaan van een idee. Als een geur- en kleurloos gas dat langzaam wordt opgenomen in het lichaam van een onwetend slachtoffer van een koolstofvergiftiging, zich verspreidend tot in het kleinste bloedvat, zo ook sluipt een idee binnen. Het lijkt alsof men een plots inzicht verwerft, als een pasgeborene die voor het eerst zijn ogen opent en het felle licht van een verloskamer tot zich neemt. Voor het eerst ademt het zelfstandig, losgekoppeld van de warme en veilige, maar erg beknottende omgeving waarin het zich zo lang heeft bevonden.
Zo ook zag hij plots voor het eerst in zijn leven het licht, zo ook ademde hij voor het eerst zelfstandig. Het was alsof hij net buiten zichzelf was getreden, zag dat hij geketend was, en zich tenslotte zelf bevrijdde van zijn onwetendheid waarin hij 23 jaar lang had geleefd, louter en alleen door het idee dat zich op die moment had aangeboden. Hoe dit bepaalde idee in hem was gegroeid wist hij niet, de plotse aanwezigheid ervan kon hij echter niet ontkennen. Toch viel het hem zwaar, tot dit besef te komen. Zo gaat het vaak bij gevangenen die lange tijd het echte leven niet gekend hebben en opeens weer de wijde wereld in geworpen worden. Een onwennige periode, waarbij ze opnieuw moeten leren omgaan met een nieuwe vorm van vrijheid en verantwoordelijkheid. Diezelfde vrijheid en verantwoordelijkheid die ze net zo lang hebben moeten onderdrukken, verplicht door een maatschappij die hen hiervoor incapabel had geacht.
Hij had zich echter al die jaren niet als een gevangene gevoeld, maar besefte nu pas dat hij niets meer maar ook niets minder dan dat was geweest. Net als zovelen. Gevangenen van de middelmatigheid, zoals hij het nu zelfs al durfde te noemen. Met een glimlach herhaalde hij het in zichzelf, met een wrang gevoel van trotsheid om zijn pas verworven inzicht. Gevangenen van de middelmatigheid. Dat was hij al die jaren geweest, dat was hij eigenlijk nog steeds. Het besef dat zonet tot uiting was gekomen door middel van het idee dat al die tijd onbewust in hem had gegroeid, was nog maar de eerste stap. Daar zijn geest nu wel degelijk klaar was om het juk van deze middelmatigheid van zich af te werpen, had hij nog geen flauw idee hoe dit te doen. Diep in gedachten verzonken lag hij wel urenlang naar het plafond te staren, vanuit zijn versleten zetel.
Vanochtend was hij opgestaan, zoals altijd trouwens, om kwart over zeven stipt. Maar vandaag voelde anders aan, dat wist hij vanaf het eerste moment dat hij zijn ogen opende en zijn wekker al morrend afduwde. Nog steeds nietsvermoedend, maar duidelijk gewaar van het vreemde gevoel dat hij niet kon plaatsen, haalde hij zoals gewoonlijk de krant uit zijn brievenbus, die daar al jarenlang elke ochtend werd gebracht door de postbode. Als een geroutineerde ambachtsman voerde hij de dagdagelijkse taken uit in een volgorde en snelheid waarover hij al lang niet meer nadacht. Uit bed stappen, pantoffels aantrekken, de krant halen en een kop koffie zetten. Een dag uit de duizenden, althans zo leek het. Maar hij voelde zich vreemd, al sinds hij was opgestaan waren zijn gedachten als in een nevel gehuld, het voelde aan alsof hij op de naam van een lied wilde komen waarvan hij de melodie wel kende, maar niet de tekst. Dat gevoel dat hij heel die ochtend voelde, wat hij nog het best kon omschrijven als een zachtjes opflakkerend vuurtje dat nog net genoeg zuurstof en tijd nodig heeft om te groeien, ontvlamde echter al snel tot een volwaardig vuur waarvan hij letterlijk over heel zijn lijf begon te gloeien. Alsof hij zich plots de tekst herinnerde van het lied waarover hij al heel de ochtend had gepeinsd. Alleen was het een lied dat hij nog nooit voordien had gehoord, noch had hij er de tekst van gekend. Het was het lied dat zijn leven voorgoed zou veranderen.
Laatst gewijzigd door MrM op 08 jan 2012 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Hey,

Je hebt een mooie schrijfstijl, en je verhaal loopt heerlijk door. ( Geen haperingen in het lezen )
Ook vind ik je vergelijkingen heel goed, ze zijn creatief bedacht kloppen en je hebt ze ook in goede mate van hoeveelheid gebruikt.
Waar ik me wel aan stoorden is het veelal gebruik van woorden die nu nauwelijks nog gebruik woorden in zowel spreektaal als teksten. Ze een beetje gebruiken maakt de tekst wel fijner om weg te lezen, maar nu gebruik je het behoorlijk veel. En het schrijven van de hoofdpersoon met een hoofdletter stoorde mij iets omdat ik dan tijdens het lezen steeds daar de nadruk oplegde. Op het einde heb je een stukje waar je he tniet hebt gedaan, en dat vond ik fijner lezen.

en meer commentaar heb ik niet :)
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
MrM
Potlood
Potlood

Hallo,

Ik twijfelde zelf al wat of het niet teveel zou opvallen als het telkens met hoofdletter werd geschreven, ik had dit gedaan omdat ik (nog) geen naam heb voor mijn hoofdpersoon, maar ik ga het aanpassen. Ik weet ook niet of ik hem wel degelijk een naam ga geven. Je opmerking over mijn woordkeuze zal wel kloppen maar daar kan ik weinig aan veranderen.. Ik vermoed dat dat komt door mijn voorliefde voor oude boeken waarin deze woorden frequent worden gebruikt :p

In ieder geval bedankt voor het lezen ik ga zsm een nieuw stukje schrijven :)
Marleen
Balpen
Balpen

Zo mooi om te lezen! Het geeft me zoveel inspiratie.
Geen gevangene meer zijn van middelmatigheid, ik vind het allemaal prachtig klinken. Ik ben nieuwsgierig hoe hij dat gaat veranderen. Gaat hij meer risico's nemen? Of gaat hij meer uitdagingen aan? Wat gaat hij doen om zijn leven mooier te maken?
Ik herken mezelf er een beetje in, en ik denk dat andere mensen dat misschien ook wel hebben. Je doet altijd maar wat je zou moeten doen: huishouden, huiswerk, werken... wat het ook is... En soms zou je dan gewoon wat meer avontuur in je leventje willen. Maar hoe? Dat is de vraag, en dat heb je allemaal in één tekst prachtig uitgelegd.
Of vat ik het verhaal nu op een heel andere manier op dan de bedoeling was?
Anyway, hoop dat je verder gaat schrijven, en heel veel succes daarmee. :super
MrM
Potlood
Potlood

Hij was niet naar zijn werk vertrokken deze ochtend, voor het eerst in vier jaren. Daarvoor was de klap te groot geweest die hij kreeg, toen hij plots overvallen werd door zijn idee. Hij had zelfs niet eens de moeite gedaan naar zijn baas te bellen om zich ziek te melden, het was geen seconde in hem opgekomen. Nochtans was hij een trouwe werknemer. Nadat hij vier jaar geleden met veel moeite eindelijk zijn middelbare school had afgewerkt, was hij zo leermoe dat hij tegen de wil van zijn ouders in had besloten meteen een job te zoeken. Dat was hem makkelijk gelukt, al zou hij toen alles aangenomen hebben. Sinds die tijd werkte hij als arbeider in een kleine fabriek bij hem in de buurt, waar hij dagelijks naartoe fietste. Daar had hij nooit problemen mee gehad, in tegenstelling tot zijn ouders – zijn vader had een tandartsenpraktijk en had altijd gewild dat hij die later zou overnemen. Hij had zich erin geschikt iets minder te verdienen, de tol die hij wel graag wilde betalen om niet meer te studeren. Zo had hij trouwens minder verantwoordelijkheden en stress gehad, beredeneerde hij. Gelukkig had hij zichzelf nooit genoemd, maar hij stond niet ontevreden in het leven, en dat volstond voor hem. Dat was zo geweest tot deze ochtend. Het idee voor eeuwig een grijze muis te zijn, iets waar hij al een hele tijd geleden vrede mee had genomen, leek opeens compleet absurd te zijn. Hoe had hij dit zichzelf zijn hele leven lang kunnen voorhouden? Hij zat met zoveel vragen die hij nog niet kon beantwoorden, en dat misschien zelfs nooit kòn. Zoals hij vanmorgen was gaan liggen op zijn zetel nadat hij onwel was geworden, nog alvorens hij een slok van zijn pikzwarte koffie had gedronken, zo lag hij hier nu nog steeds. Hij was die ochtend draaierig geworden en besloot eventjes te liggen. Dit had hij wel vaker voor wanneer hij te snel was opgestaan, dat lag aan zijn bloeddruk. Maar deze keer was het anders geweest. Hij had zich gelegd en voelde zijn hoofd tollen zoals hij het nog nooit gevoeld had. Hij kreeg het koud en warm tegelijkertijd en de zweetdruppels vormden zich over heel zijn gezicht. Een lichte ruis die al heel de ochtend als een achtergrondmuziekje had gespeeld in zijn hoofd werd steeds prominenter, tot hij zichzelf niet eens meer hoorde nadenken. Alsof hij een granaatinslag had meegemaakt vanop een veel te korte afstand deed de ruis nu pijn in zijn hoofd. Het was teveel geworden voor zijn lichaam om te dragen, en onder deze hevige koorts was hij even bezweken. In de korte, woelige droom die hierop volgde, dat korte moment in zijn zetel, in zijn kleine, oude appartement, zou alles duidelijk worden.
Marleen
Balpen
Balpen

Oeh... spannend! Ben benieuwd hoe het afloopt! :) Welk idee zou hij hebben? Weet je dat zelf al, of ben je daar nog over aan het nadenken?
MrM
Potlood
Potlood

Ik heb een vaag idee (haha niet hetzelfde als hij) waar ik naartoe wil met het verhaal maar ik laat me vooral leiden door ingevingen die ik tijdens het schrijven zelf krijg :D
Marleen
Balpen
Balpen

Oké, ben nieuwsgierig! :)
MrM
Potlood
Potlood

Hmm ik twijfel een beetje of het niet te bondig geschreven is? Gaat het niet wat snel?
Plaats reactie

Terug naar “De Grote Zolder”