Haar ziel...

De titel zegt het al. One shots die nergens anders bij passen mogen in dit board geplaatst worden.
Plaats reactie
mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

Dit idee heb ik al sinds de jaarwisseling. Misschien ga ik er ooit nog wel een echt verhaal van maken maar dit vond ik ook nog goed. Commentaar, kritiek, complimenten alles is erg welkom :).
Hopen dat het leuk is om te lezen.

Heb je altijd al eens iets zo graag willen hebben dat het gewoon pijn deed? Dat je zelfs wel een moord wilde plegen om het te krijgen?
Het is altijd al gevaarlijk geweest om dit te voelen. Vele mensen zijn mij voor geweest. En die zijn allemaal gestorven door de pijn in hun hart. Geen enkel mens heeft het gene waarvoor hij of zij vechtte te pakken gekregen.
Ik heb ook geen idee of het mij zal lukken. Maar ik ga ervoor, ik ga het krijgen.

Datgene wat ik wil, heeft een klein meisje in handen. Talloze keren heb ik het in mijn handen gehad. Maar voordat ik ermee weg kon komen, had ze het al weer terug en was ze al weer mijlen van mij verwijderd.
Ze leeft zonder angst dat ik het ooit te pakken zal krijgen. Terwijl ik, en de andere die het ook willen, in doodsangst leven.
Zouden we het ooit krijgen? De bal van energie die alles laat leven?

Elke jacht begint hetzelfde. Ik heb een plan en ik voer het uit. Het lukt, ik krijg de energiebal in handen. Maar op een rare manier krijgt ze het altijd terug, en is ze alweer mijlen van mij verwijderd.

Ik heb geen idee hoe het kan dat een meisje van vier jaar, zo slim is. Ze is jong, mooi, lief en knap. Maar o zo slim. Het lukt haar telkens weer.
En als ze vlak voor me staat te gooien met haar bal kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om het van haar af te pakken.
Ze is dan zo gelukkig, zo blij en zo puur.

Ik heb haar wel eens gevraagd: 'Mag ik het even vasthouden?'
Elke keer als ik dit vroeg antwoordde ze: 'Ja hoor, hier, pak aan.'
Haar kleine handen overhandigde het me dan. Ik bekijk het en probeer weg te lopen. Voordat ik ook maar een stap heb kunnen zetten heeft zij het alweer en kijkt ze me aan.
'Bedankt, ik had niet verwacht dat je zou blijven staan en het me terug zou geven.'
Mijn mond valt elke keer nog open. Ze snapt het niet.
Maar toch vraag ik het me af. Zou ze het echt niet snappen? Of zou ze het spelen?

De warme gloed van haar lach, haar blik en ziel. De witte gloed die ze uitstraalt. Het verwonderd me nog steeds. Net als de bal witte energie.
Het blijft wonderbaarlijk en bovennatuurlijk zo puur. Zo volmaakt is het.
Wat maakt dit voorwerp zo bijzonder? Waarom wil iedereen het hebben?
Niemand weet dat antwoordt.

Ze speelt ermee, wacht totdat iemand naar haar toe loopt. Maar niemand doet dat. Waar wachten we op?
We wachten tot ze het in de steek laat. Maar zoals het er nu uitziet, duurt dat nog tijden.
Misschien laat ze het wel nooit gaan. Het is tenslotte van haarzelf.

Mijn handen worden er als vanzelf naartoe getrokken. Mijn blik laat de bal niet los. De top van mijn middelvinger raakt het aan. Een stroom van energie glijdt door mijn arm heen.
Haar ogen kijken me blij aan.
‘Waarom wil je het?’ Haar stem klinkt verwonderd.
‘Het is zo mooi, zo puur, zo wonderbaarlijk.’
‘Je bent bang.’ Concludeert ze.
Ik knik.
‘Neem maar.’ Voor de zoveelste keer heb ik het in mijn handen.
Ik kan het niet geloven. Ze geeft het zomaar aan mij.
‘Waarom?’
Ze schudt haar hoofd en gaat zitten.

Ik weet nog dat ik was weggerend. Weg van de plek. Maar wel samen met de energiebal.
Toen ik honderd meter van haar verwijderd was, begon ze te gillen.
Ze gilde van pijn, verdriet en wanhoop.
Ik was geschrokken en had me omgedraaid. Ze lag op de grond, haar armen om haar borstkas heen geslagen. Haar lichaam schokte.
Haar gegil ging door merg en been.
Mijn benen droegen me tegen mijn zin terug. Ik stopte pas toen ik vlak bij stond.
Ze stopte met gillen. Alleen haar ademhaling was nog snel.
‘Je kan niet zonder.’ Zei ik.
Ze schudde haar hoofd: ‘Je ziel kan je niet weggeven.’
Laatst gewijzigd door mena1998 op 09 apr 2012 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Shit happens, just flush it and move on!
yael
Vulpen
Vulpen

Jouw one shot zet me aan het denken. Ik vind de boodschap goed. En ik moet toegeven, doordat je zins op bouw goed is en voor mijn gevoel alle punten en komma's goed staan. Heb je me te pakken.
Maar... Wat ik erg jammer vind is dat een meisje van twee nooit dingen zo kan formuleren.Hier komt de pedagogisch werker om de hoek kijken.(Sorry!) Ik zou dat veranderen. Of het moet je bedoeling zijn geweest.

Groetjes.
De angst aankijken maar je niet bang voelen.
mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

Ik las laatst over een tweejarig meisje dat al heel erg goed kon praten. Dus daarom. maar misschien is het handiger om er vier jaar van te maken, als jij dat prettiger vindt lezen.

Ik edit het zo even.
Marleen
Balpen
Balpen

Woh, dat is echt een mooie, goede oneshot. Ik had het zo in een boekje kunnen lezen ofzo. Erg goed geschreven! Heeft me aan het denken gezet. :) Maar dat was vast ook je bedoeling?
Hoop dat je nog een keer zoiets schrijft!!
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hm, aan het begin had ik het gevoel dat het idd beter een verhaal had kunnen worden, maar aan het einde vond ik het juist sterk als oneshot. En eigenlijk denk ik nu dat je er niet echt een uitgebreid verhaal van kunt maken, omdat het denk ik na een tijdje gaat vervelen, het telkens proberen af te pakken. Maar goed, je weet het nooit, misschien lukt je het ooit^^
Ze is jong, mooi, lief en knap. Maar o zo slim.
Hier moest ik even gruwelen :P ik hou niet zo van van die perfecte personages, ben niet zo zoetsappig aangelegd xD bij de rest van je verhaal vind ik het niet storend, maar omdat je hier het zo opsomt, gaan mijn tenen krullen :P En het is dubbelop, mooi is hetzelfde als knap. Nou ja, ik las het hetzelfde als knap. En er is hier geen goede tegenstelling. 'Maar o zo slim' impliceert dat de voorgaande zinnen iets negatiefs hadden gezegd, terwijl dat juit niet het geval is. Ik zou er een 'En' van maken.
‘Je bent bang.’ Concludeert ze.
Bij je andere verhaal doe je dit ook al fout. Het moet hier
'Je bent bang,' concludeert ze.' zijn, omdat de zin dus nog doorloopt. Het is iets wat binnen moet vallen, anders snap je er geen zak van, dat had ik lange tijd ook xD hou maar gewoon aan dat je elke keer bij zei, concludeert, fluisterde, schreeuwen en andere varianten ,' kleine letter moet gebruiken. Na een tijdje wen je dat vanzelf aan^^

Zo, genoeg op kleine dingetjes gehamerd xD ik vond trouwens ook het 2jarig iets te jong, maar dat had je al veranderd^^ ik vind haar trouwens nog steeds oud voor haar 4 jaar overkomen, maar goed, ik heb geen 4jarigen om me heen, dus weet eigenlijk niet hoe die zich precies gedragen :P

Ondanks mijn commentaar vind ik het een mooie oneshot! Een paar spellingsfoutjes, maar die vergeven we je :P en het einde is echt indrukwekkend, vooral die laatste zin. Ik hou van impacteindes^^ zeker n geslaagde oneshot!
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
mena1998
Typmachine
Typmachine

Oke, maar hoe zet het jullie (Marleen en Yeal) aan het denken dan?
@Saskjezwaard, dankje. Dat met die komma's moet er denk ik nog even inslijten...

Bedankt voor de reacties. Ik zal proberen om nog een keer zoiets te schrijven.
Marleen
Balpen
Balpen

Mensen kijken altijd naar de bal die anderen hebben, naar de uitstraling van anderen, en willen daardoor soms diegene zijn, (willen heel graag die bal hebben), terwijl ze zelf hun eigen bal hebben, waar ze net zo blij mee zouden kunnen zijn. ;)
yael
Vulpen
Vulpen

Ja sommige tweejarige kunnen heel goed praten en heel eigenwijs zijn :P Daarom vond jou metafoor/beeldspraak met die bal erg goed bedacht. Hoe gelukkig kan je een kind maken met een bal? Dat is ook de reden waarom ik met kinderen werk. Ze laten je zien dat je met weinig gelukkig kan zijn.

Wat ik mij opeens ook besefte hierdoor, was dat ik gelukkig moet zijn met mezelf. En dat je inderdaad zoals Marleen zegt met je eigen bal ook heel gelukkig kan(moet) zijn.
Je kan altijd wel denken dat andere mensen het voor mekaar hebben of veel gelukkiger zijn. Maar de enige die jou gelukkig kan maken, ben jij toch echt zelf. Dat besefte ik mij opeens heel erg.
De angst aankijken maar je niet bang voelen.
mena1998
Typmachine
Typmachine

Door jullie berichten heb ik een glimlach op mijn gezicht! Ik vond dit echt niet goed, alleen hoe de zinnen lopen (uhm...) vond ik goed.

Dank jullie wel!
nyway
Potlood
Potlood

Ze stopte met gillen. Alleen haar ademhaling was nog snel.
‘Je kan niet zonder.’ Zei ik.
Ze schudde haar hoofd: ‘Je ziel kan je niet weggeven.’
Hihi, ik kreeg kippenvel toen ik dat las. :$

Ik vond 't een hele mooie one shot! <3

En wel beter dat je de leeftijd naar vier hebt veranderd denk ik. (:
Tears don't mean you're losing, everybody's bruising, just be true to who you are.
-Maaike-
Computer
Computer

Verrassend en mooi einde :) ik bleef me maar afvragen wat die bal kon zijn.

Goed geschreven!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Plaats reactie

Terug naar “Nergens Anders Passende One Shots”