Haha sorry ik kan echt niet knippen en plakken lol. Sorry voor mijn traagheid, hoop dat ik jullie niet heb afgeschrikt, doe er weer een nieuw stukje bij

bedankt voor de leuke reacties! Vind het leuk dat je het niet standaard vindt Daantje, ik verafschuw standaard namelijk haha
‘Maar dan kom ik u evengoed opzoeken, hoor,’ voegde ze er geruststellend aan toe. ‘Ik glip er wel een uurtje tussenuit om bij u te komen. Ik bedoel, het is mijn verjaardag en op mijn verjaardag wil ik met mijn vrienden zijn, bij wie ik zelf wil, en u bent mijn enige vriend, dus…’ Dat was één van de weinige dingen die nooit veranderd waren aan Lorelei. Ondanks haar volwassener wordende uiterlijk, opvattingen en manier van praten, was ze nooit anders gaan denken over haar band met Skey. Nooit was ze hem te min gaan vinden, was ze op hem neer gaan kijken. Altijd was ze hem, ondanks het feit dat hij nooit tegen haar sprak, als haar vriend blijven zien. Het deed Skey vermoeden dat ze niet veel vrienden had gehad in haar leven, maar aan de andere kant begreep hij ook wel waarom ze het zo zag. In deze omgeving waren mensen die anderen niet slecht behandelden zo zeldzaam dat ze al gauw vrienden genoemd konden worden.
Lorelei richtte zich weer op zijn rug en hij hoorde de spons in de emmer ploffen. Ze pakte iets op en de geur van oliën vulde de kerker. Lorelei behandelde zijn rug tegenwoordig met speciale oliën, die de pijn verzachtten en het trekkende gevoel van zijn huid wat minder maakten.
‘Het wordt een belangrijk jaar,’ ging ze verder terwijl ze zijn rug begon in de smeren met de olie. ‘Als het goed is, ga ik eindelijk trouwen, binnenkort. Met Devin, hier op het landgoed.’ Ze was even stil, alsof ze nadacht. Toen ze weer sprak, hoorde Skey dat haar stem peinzend klonk.
‘Ik heb er wel zin in,’ vervolgde ze. ‘Maar… aan de andere kant weet ik het niet zo goed. Ik heb er niet zo veel over te zeggen, uiteindelijk, en dat vind ik jammer. Ik keek er heel erg naar uit als kind, net als alle meisjes, waarschijnlijk, en ik fantaseerde over de jurk en over wie mijn man zou worden, maar… de werkelijkheid is anders. Ik heb mijn man niet zelf kunnen kiezen en mijn schoonmoeder heb ik al helemaal niet zelf gekozen. En gezien de aard van mijn schoonmoeder zal ik waarschijnlijk ook niet veel wat betreft mijn bruiloft kunnen kiezen.’
Skey hoorde iets afkeurends in haar stem, maar er klonk ook iets teleurgestelds in door, verdrietig, haast.
‘LeFevre wil perse alles regelen,’ hoorde hij haar achter zich zeggen. ‘Ze doet het gewoon, en duldt geen inspraak. Ik geloof dat ze zelfs al een jurk voor me heeft laten maken. Ik zag een ontwerp op de tafel liggen onlangs, en het was vreselijk. Vijftig jaar geleden was het mode, maar nu is het gewoon ouderwets. En ik had er zo naar uitgekeken om mijn eigen jurk uit te kiezen.’ Hij hoorde dat ze een zucht slaakte. ‘Als ik ergens niet naar uitkijk, is het naar de rest van mijn leven aan haar vast zitten. Ik zou haar maar wat graag inruilen. Ik vraag me af hoe Devin het doet, al zijn hele leven. Ik kan me niet voorstellen dat hij haar nog niet zat is.’
Haar handen streken even een tijdje over zijn rug, zacht, voorzichtig, en kort was het stil. Toen merkte hij dat ze opkeek. Hij voelde dat ze weer wat opzij boog, zodat ze een gedeelte van zijn gezicht kon zien.
‘Weet u eigenlijk hoe oud u bent, vampier?’ vroeg ze. ‘Ik weet dat we niet veel praten, maar we kennen elkaar nu al een tijdje, dus misschien wilt u me nu wel iets vertellen? Ik bedoel, ik weet dat u niet ouder wordt en zo, maar u bent wel ooit geboren, net als ik en iedereen. Weet u nog wanneer dat was? In welk seizoen, of op wat voor dag? Het maakt verder niet uit, maar als u het weet, kunnen we dat ook vieren, samen. Gewoon hier, een beetje.’
Skey keek voor zich uit. Ze had al lang niet geprobeerd hem aan het praten te krijgen, had haar pogingen al een hele tijd geleden opgegeven. Nu ze dat wel deed, wilde hij hun omgangsrelatie nog altijd niet verbreken, maar haar woorden zetten wel iets in zijn gedachten in werking. Hoe oud was hij? Hij was ergens begin dertig geweest, op de dag dat hij naar de kasteelheer was vertrokken. Inmiddels waren er gezien Lorelei’s verjaardag blijkbaar drie jaar verstreken, dus hij moest over de helft van de dertig zijn. Was het echt al zo lang? Was hij hier al drie jaar?
Toen Skey niet antwoordde, ging Lorelei verder met zijn rug insmeren. En met praten, zoals ze altijd deed als ze geen antwoord kreeg.
‘Ik ben altijd best nieuwsgierig geweest naar uw leven,’ zei ze. ‘Ik vroeg me altijd af of u getrouwd was, hoe uw leven eruit zag voor dit. Of u een minnares had, of kinderen. Of een bedrijf of vrienden. Maar…’ Hij hoorde dat ze slikte. Haar energie voelde nu een beetje bedrukt. ‘Het is waarschijnlijk logisch dat u er niet graag over praat. Het is pijnlijk om erover te praten als je alles verliest. Het is pijnlijk om te praten over wat goed als als je je in een slechte situatie bevindt. Dat weet ik.’ Ze keek weer naar hem op.
‘Het spijt me,’ zei ze. ‘Maar… als u daar niet over wilt praten, zou u me dan misschien wel willen vertellen wat uw naam is? Ik zou graag weten hoe u heet, voor ik zestien word, als u me dat zou willen vertellen?’
Skey staarde even voor zich uit. Zijn naam. Niemand had hem de afgelopen drie jaar nog bij zijn naam genoemd. Er was niemand die hem hier wist, die hem wilde weten. Ze hadden hier geen namen, ze waren gebruiksmiddelen, werkers, geen mensen. Als hij er aan dacht nu, was dat pijnlijker dan hij verwacht had. Als hij aan zijn naam dacht, hoorde hij hem uit de mond van Nickelson, tevreden, uit die van Dorian, lachend, of zacht en fluisterend uit die van Bette. Het was pijnlijk, want het waren allemaal mensen geweest die om hem gaven, om wie gaf. Maar zij gaf ook om hem. En hij gaf ook om haar.
Skey rukte zich los uit zijn trance. Nog even keek hij voor zich uit, maar toen slikte hij. Hij vormde de letters in zijn hoofd, de letters van zijn naam, maar net op het moment dat hij zijn mond open deed, dat hij iets wilde zeggen, hoorden ze plotseling een geluid uit een andere ruimte komen, gevolgd door stemmen. Aan de galm van het geluid te horen waren het slavenmeesters die zich een eind verderop door de gangen aan het begeven waren voor de laatste controle van die dag, maar het was toch al gevaarlijk dichtbij. Lorelei keek dan ook geschrokken om en aan haar energie voelde Skey dat er een stoot adrenaline door haar lichaam trok. Haar hartslag ging hoorbaar omhoog en voor hij de kans kreeg iets tegen haar te zeggen, had ze zich alweer omgedraaid. Ze kwam overeind en pakte haar emmer op.
‘Het spijt me,’ fluisterde ze met gedempte stem. ‘We praten later verder, oké? Ik moet gaan, als ze me betrappen, zwaait er wat voor me. Ik ben er morgen, oké? Ik kom hoe dan ook bij u langs.’ Ze maakte aanstalten zich om te draaien, maar toen haar blik op hem viel, aarzelde ze even. Even bleef ze staan, keek van hem naar de gang waar het geluid uit was gekomen, twijfelend, maar toen hakte ze een knoop door. Snel liep ze naar hem terug, liet zich op haar knieën vallen en sloeg haar armen om hem heen. Het was lang geleden sinds ze dat voor het laatst gedaan had en Skey was even verbaasd, maar hij bleef zitten. Hij was nog verbaasder toen ze haar armen om zijn nek hield en hem een vlugge kus op zijn wang gaf. Toen kwam ze overeind en raapte haar emmer weer op.
‘Tot morgen,’ zei ze. ‘Ik zie u snel weer. Slaap lekker.’
En ze draaide zich om en weg was ze, in een waas van haar lange jurk en de geur van zeep en olie. Skey bleef achter in zijn cel, verbaasd. Hij voelde de afdruk van haar lippen nog op zijn wang, wist even niet wat te doen, maar toen kwam hij weer tot zijn positieven. Hij knipperde even met zijn ogen. De plek op zijn wang voelde warm en gloeiend en de ketting aan zijn boeien rinkelde toen hij zijn hand ophief. Hij legde zijn hand erop en voelde de warmte ook onder zijn hand, vanwaar hij langzaam doortrok naar de rest van zijn lichaam, naar zijn hoofd, zijn geest. Toen, met zijn hand tegen zijn gezicht, deed hij zijn ogen dicht, liet zich opzij tegen de muur aanzakken en glimlachte. Het was zijn eerste glimlach in drie jaar.